سالاد سیب زمینی ایتالیایی

سالاد سیب زمینی همواره پرطرفدار است، البته طعم آن با گوجه فرنگی خشک شده و جعفری تازه بسیار خوشمزه تر است.

مواد لازم و ترکیبات ( مناسب برای 4 نفر):

450 گرم سیب زمینی ریز، با پوست یا سیب زمینی بزرگ نصف شده

4 قاشق غذاخوری ماست ساده

4 قاشق غذاخوری سس مایونز

8 عدد گوجه فرنگی در آفتاب خشک شده

2 قاشق غذاخوری برگ جعفری، خرد شده

نمک و فلفل

 

طرز تهیه:

1- پوست سیب زمینی ها را خوب بشویید و در یک قابلمه بزرگ حاوی آب بریزید. بگذارید آب جوش بیاید، سپس سیب زمینی ها را به مدت 8 تا 12 دقیقه بپزید تا نرم شوند. ( زمان پخت به اندازه سیب زمینی ها بستگی دارد)

2- گوجه فرنگی خشک را با یک چاقوی تیز به خلال های نازک خرد کنید.

3- برای تهیه سس سالاد، ماست و مایونز را در یک کاسه مخلوط کنید و به آن نمک و فلفل بزنید. پس از آن گوجه فرنگی و جعفری خرد شده را به آنها بیافزایید و خوب مخلوط کنید.

4- سیب زمینی ها را با یک کفگیر از قابلمه خارج کنید، آنها را آبکش کرده، کنار بگذارید تا سرد شوند. سیب زمینی های درشت را به قطعه های 5 سانتیمتری خرد کنید.

5- سس سالاد را روی سیب زمینی ها بریزید تا سطح آنها را بپوشاند.

6- سالاد را به مدت 20 دقیقه در یخچال قرار دهید تا خنک شود و آنرا به عنوان پیش غذا یا در کنار یک وعده غذا، سرو نمایید.

 

توصیه سر آشپز:

اگر از سیب زمینی بزرگ استفاده می کنید، روش بهتر این است که قبل از پخت آنها را خرد کنید. هر چند سیب زمینی های خرد شده زود تر می پزند، ولی زود هم له می شوند و ظاهر غذای شما را زشت می کنند.

 

جدول ارزش غذایی

کالری …………………………………. 425

کربوهیدرات ………………………… 43 گرم

چربی ………………………………… 27 گرم

پروتئین ………………………………. 6 گرم

قند ……………………………………. 6 گرم

چربی اشباع شده ……………………. 5 گرم

 

منبع : آشپزی سریع و آسان ( شرکت نشربهینه فراگیر)

 

خواص غذائی و داروئی سیب زمینی:

سیب زمینی سرشار از بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین آ) است که وقتی پخته می‌شود به آسانی جذب می‌شود. ساقه و برگ‌های سیب زمینی حاوی سمی بنام سولانین است، بنابراین نباید آن را مصرف کرد.

 

مهم‌ترین ماده اصلی موجود در سیب زمینی نشاسته‌است که معمولاً ۹ تا ۲۵ درصد آن را تشکیل می‌دهد، از این رو برای تامین انرژی ماده مفیدی است که نسبت به غلات کمتر تحت تاثیر آفات قرار می‌گیرد و پرورش آن آسان تر است.

 

سیب زمینی تقویت کننده قلب، محکم کننده لثه، مسکن درد و زخم معده است. سیب زمینی در بین سبزیجات حاوی ویتامین ث بالایی است و برای تامین ویتامین ث مورد نیاز برای جلوگیری از خونریزی لثه مفید است، ولی نکته بسیار مهم این است که در اثر ماندن در انبار و پخت نامناسب مقدار زیادی از ویتامین ث آن به هدر می‌رود. سیب زمینی علاوه بر ویتامین ث حاوی مواد مفید دیگری مثل پتاسیم، فسفر، آهن و منیزیم است.

 

سیب زمینی حاوی مقدار زیادی ویتامین ب۶ است. یک فنجان سیب زمینی پخته ۲۱ درصد ب۶ مورد نیاز روزانه شما را تامین می‌کند. می‌دانید که بسیاری از آنزیم‌های بدن خصوصاً آنهایی که در تبدیلات پروتئینی درگیر هستند به ب۶ محتاج هستند، در نتیجه برای تولید سلول‌های جدید احتیاج به ب۶ داریم. ب۶ برای ورزشکاران بسیار حیاتی است و به آمادگی و بازسازی بدنشان کمک می‌کند. پس بهتر است حتماً در رژیمشان از آن استفاده کنند. ب۶ در جلوگیری از سرطان نیز مفید است. پس بهتر است بزرگسالان و افراد مسن حداقل هفته‌ای یک بار سیب زمینی را جایگزین دیگر مواد نشاسته‌ای کنند.

 

سیب زمینی به خصوص تازه و پوست نکنده آن حاوی مقادیری پروتئین و ویتامین به خصوص ویتامین ث است. سیب زمینی اگر برای مدتی طولانی انبار شده یا برای مصرف پوست کنده شده باشد تا حدودی خواص غذایی خود را از دست می‌دهد. با این حال سیب زمینی سرخ کرده همچنان حاوی پتاسیم و ویتامین ث است. ویتامین ث یک آنتی اکسیدان است و به تولید پروتئینی به نام «کلاژن» که تشکیل دهنده استخوان، غضروف مفاصل، عضلات و رگ‌های خونی است کمک می‌کند. سیب زمینی مهم‌تر از هر چیز منبع نشاسته (کربوهیدرات) و همچنین مقداری مواد معدنی مانند پتاسیم و کلسیم است.

 

 

منبع : دانشنامه آزاد ویکی پدیا