کارامل خامه ای نارگیل
این کرم خامه ای، نیروبخش و اشتها آور است و ترکیب عجیبی از شیر نارگیل، خامه و تخم مرغ دارد.
مواد لازم و ترکیبات
مواد لازم برای تهیه کارامل:
125 گرم شکر زرد دانه درشت
150 میلی لیتر یا 1/4 پیمانه آب
مواد لازم برای تهیه کاستارد:
300 میلی لیتر یا 1/2 پیمانه آب
90 گرم شیر نارگیل غلیظ و سفت، خرد شده
2 عدد تخم مرغ
2 عدد زرده تخم مرغ
1.5 قاشق غذاخوری شکر دانه ریز
300 میلی لیتر یا 1/2 پیمانه خامه کم چرب
برش های موز و آناناس تازه
1 تا 2 قاشق غذاخوری پودر نارگیل تازه
طرز تهیه:
1- 8 ظرف کوچک مخصوص فر با گنجایش 150 میلی لیتر را آماده کنید. برای تهیه کارامل، شکر زرد دانه درشت را همراه آب داخل یک قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا شکر حل شود. سپس مخلوط را خیلی سریع به جوش آورید و آن را هم نزنید تا مخلوط به رنگ طلایی قهوه ای در بیاید.
2- قابلمه را از روی گاز برداشته و کف آن را داخل کاسه ای پر از آب سرد فرو کنید تا مخلوط داخل قابلمه بیش از حد لازم نپزد. کارامل را سریع اما با دقت زیاد داخل ظروف کوچک مخصوص فر بریزید تا فقط کف آنها را بپوشاند.
3- برای تهیه کرم کاستارد، آب را داخل همان قابلمه بریزید و تکه های شیر نارگیل سفت را به آن اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت گذاشته و مرتب هم بزنید تا نارگیل ها حل شوند. تخم مرغ ها، زرده تخم مرغ و شکر دانه ریز را داخل کاسه ای بریزید و با یک چنگال خوب هم بزنید. شیر نارگیل داغ را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا شکر به خوبی حل شود. خامه را افزوده و مخلوط آماده شده را داخل یک پارچ بریزید.
4- ظروف حاوی کارامل را داخل یک قالب بزرگ کم عمق، مرتب بچینید و کف قالب را پر از آب سرد کنید. آب باید تا نصف ارتفاع ظروف بالا بیاید. مخلوط کاستارد را داخل ظروف محتوی کارامل بریزید و روی آنها را با کاغذ روغنی یا فویل بپوشانید. قالب را با ظروف داخل آن، در فری که از قبل گرم شده روی حرارت 150 درجه سانتیگراد یا 300 درجه فارنهایت و یا عدد 2 فرهای گازی به مدت 40 دقیقه بگذارید تا کاملا سفت شوند.
5- قالب را از فر خارج کنید و بگذارید خنک شوند. سپس آنها را یک شب داخل یخچال کاملا سرد کنید. برای سرو، لبه های هر کرم را با چاقو از دیواره ظرف جدا کنید تا دسر به راحتی بیرون بیاید و داخل بشقاب برگردد. دسر کاراملی را همراه تکه های موز، ورقه های آناناس تازه و نارگیل رنده شده سرو نمایید.
جدول ارزش غذایی
کالری ………………………………. 288
کربوهیدرات ……………………… 25 گرم
چربی ……………………………… 20 گرم
پروتئین …………………………….. 4 گرم
قند ………………………………… 24 گرم
چربی اشباع شده ………………… 14 گرم
منبع: آشپزی آسان و سریع ( شرکت نشر بهینه فراگیر )