سوفله شکلات داغ
سرو سوفله همراه با مایه شکلاتی، آن را به یک رویا برای دوست داران شکلات تبدیل می کند.
برای پختن آن، با تهیه سخت سوفله به اشتباه نیفتید. این سوفله بسیار راحت درست می شود.
مواد لازم وترکیبات:
100 گرم شکلات خالص
300 میلی لیتر یا 1/25 پیمانه شیر
25 گرم یا 2 قاشق غذاخوری کره
4 عدد تخم مرغ بزرگ، زرده و سفیده از هم جدا شده
یک قاشق غذاخوری آرد ذرت
50 گرم یا 4 قاشق غذاخوری شکر دانه ریز
نصف قاشق چایخوری اسانس وانیل
100 گرم چیپس شکلات خالص
مقداری شکر و پودر قند برای پاشیدن روی سوفله
مواد لازم برای تهیه مایه شکلاتی:
2 قاشق غذاخوری آرد ذرت
یک قاشق غذاخوری شکر دانه ریز
450 میلی لیتر یا 2 پیمانه شیر
50 گرم شکلات خالص
طرز تهیه:
1- ظرف مخصوص سوفله به حجم 850 میلی لیتر را چرب کنید و کمی شکر دانه ریز داخل آن بپاشید. شکلات خالص را به قطعات کوچک تقسیم کنید.
2- شیر و کره را در تابه کوچکی بریزید و آن را روی حرارت بگذارید تا تقریبا به جوش آید. زرده های تخم مرغ، آرد ذرت و شیر را داخل کاسه ای ریخته و مقداری از شیر داغ شده را روی آنها بریزید و مواد را با همزن خوب بزنید. آنها را به تابه شیر برگردانید و روی حرارت کم مرتب هم بزنید تا سفت شوند. شکلات را به مواد اضافه کنید تا آب شود. تابه را از روی حرارت بردارید و وانیل را به آن اضافه کنید.
3- سفیده تخم مرغ ها را آنقدر بزنید تا سفت شوند و وقتی ظرف را بر می گردانید، از ظرف نریزند. نیمی از سفیده ها را به مخلوط شکلات اضافه کنید. باقیمانده آن را با چیپس شکلات ترکیب کنید. مخلوط شکلات را داخل ظرف مخصوص سوفله بریزید و آن را در فری که از قبل گرم شده روی حرارت 180 درجه سانتیگراد یا 350 درجه فارنهایت و یا عدد 4 فرهای گازی به مدت 40 تا 45 دقیقه بپزید تا کاملا پف کند.
4- در همین فاصله، مایه شکلاتی را آماده کنید. شکر و آرد ذرت را داخل کاسه ای بریزید و خوب هم بزنید. مقداری شیر اضافه کنید تا خمیر نرمی به دست آید. باقیمانده شیر را حرارت دهید تا تقریبا به جوش آید. مقدار کمی از شیر داغ را روی آرد ذرت بریزید و خوب هم بزنید و دوباره به تابه شیر برگردانید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید و هم بزنید تا سفت شود. شکلات خالص را خرد کرده و به مایه فرنی مانند اضافه کنید و هم بزنید تا شکلات ها آب شوند.
5- روی سوفله آماده شده، شکر بپاشید و آن را با مایه شکلاتی سرو نمایید.
جدول ارزش غذایی
کالری ………………………………… 629
کربوهیدرات ………………………… 70 گرم
چربی ………………………………… 33 گرم
پروتئین …………………………….. 18 گرم
قند …………………………………… 49 گرم
چربی اشباع شده ……………………. 18 گرم
منبع : آشپزی سریع و آسان ( شرکت نشر بهینه فراگیر )

تاریخچه شکلات
کاکائو بومی آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی و مکزیک است و حداقل به مدت سه هزار سال در این منطقه کشت می‌شده است. مدارک باستان‌شناسی حاکی از کشت و استفاده خوراکی از این ماده در هندوراس در حدود ۱۱۰۰ سال پیش از میلاد مسیح است. شکلات در قسمت آمریکای مرکزی، نوعی کالای لوکس محسوب می‌شد و از دانه‌های کاکائو هم به عنوان پول استفاده می‌کردند. درگذشته شکلات بیشتر در نوشیدنی‌های شکلاتی کاربرد داشته‌است.
شوکوهولیک: به فرد عاشق شکلات، شوکوهولیک گفته می شود.
اولین بار، فاتحان اسپانیایی کاکائو را برای نشان دادن به پادشاه و ملکه اسپانیا از آمریکا به اروپا آوردند؛ و خیلی زود، این ماده جزو مواد غذایی قاره اروپا گردید. آن زمان از شکلات تنها در انواع نوشیدنی‌ها استفاده می‌شد که البته مقداری شکر به نوشیدنی اضافه می‌کردند تا تلخی آن گرفته شود. تا قرن ۱۷، شکلات در اروپا، ماده غذایی گران قیمتی محسوب می‌شد که تنها ثروتمندان از آن استفاده می‌کردند.

در سال ۱۸۲۸م، هلندی‌ها روشی اختراع کردند که طی آن، چربی دانه‌های کاکائو را می‌گرفتند و از آن، کره کاکائو تهیه می‌کردند. از باقی‌مانده دانه کاکائو هم پودر کاکائو تهیه نمودند. همچنین طی روشی دیگر، شکلات را قلیایی نموده و به این ترتیب، مزه تلخ آن را از بین می‌بردند. از آن زمان بود که شکلات‌ها به شکل امروزی تهیه شد. گفته شده که جوزف فرای، اولین کسی بود که در سال ۱۸۴۷م، شکلات‌های امروزی را عرضه نمود که به راحتی قابل خوردن باشند.

با وجود پیشرفت‌هایی که در صنعت شکلات انجام شد، شکلات محبوبیت فراگیر خود را مرهون جنگ جهانی اول است. در طول این جنگ، این ماده غذایی به عنوان جیره غذایی سربازان به کار گرفته شد و سربازان پس از بازگشت از جنگ، بهترین مبلغ آن بودند. به این ترتیب تا سال ۱۹۳۰ حدود ۴۰ هزار نوع شکلات گوناگون تولید شد.
خواص شکلات
نوع سیاه آن به دلیل وجود آنتی اکسیدان جلوی تولید رادیکال‌های آزاد را می‌گیرد و بنابراین مفیدتر است.
همچنین مصرف این ماده به راحتی از پوکی استخوان پیشگیری کرده و سرعت پیشرفت آن را کاهش می‌دهد.
منبع : دانشنامه آزاد ویکی پدیا