رستوران

بهترین سرآشپز ایران

بهترین سرآشپز ایران
بسیاری از کسانی که سال ها در زمینه آشپزی در رستوران ها فعالیت دارند خود را یکی از بهترین سرآشپزها در ایران می دانند، اما این سوال پیش می آید که واقعا بهترین سرآشپز در ایران چه کسی است؟
متاسفانه با توجه به فراگیر شدن فضای مجازی در سالهای اخیر در ایران موجی از رشد بی رویه شف ها به راه افتاده، بطوریکه بسیاری از دوستانی که تنها چندماه تجربه آشپزی دارند نیز به خود این اجازه را میدهند که از کلمه شف استفاده کنند.
و اما شف کیست و چه وظایفی در آشپزخانه بر عهده دارد؟
وی باید به مهارتهای مدیریت زمان، گوش دادن موثر،قضاوت و تصمیم گیری سریع تسلط کافی داشته باشد.
باید بتواند ایده های جدید و بروز متناسب با اقتضای نیاز مشتری ارائه دهد و در راستای بهبود روز افزون کارکنان گام بردارد.
با تمامی این تفاسیر مهمترین موضوعی که یک شف موفق را از سایرین متمایز میکند بروز بودن وی است.
یک شف موفق کسی است که روحیه بسیار فعالی دارد و همه روزه در راستای افزایش مهارت های خود و کسب دانش بیشتر گام برمیدارد، نیازهای روز جامعه را در زمینه غذا خوب میداند و بهترین تغییرات را مناسب با زمان اعمال میکند.
همواره در جهت آموزش به کارکنان و افزایش مهارت های آنها گام برمیدارد.
یک آشپزخانه موفق نتیجه تلاش های یک تیم موفق و هماهنگ است.
او همواره در جهت تشویق کارکنان و برقراری و حفظ احترام و اعتماد متقابل با آنها تلاش میکند.
این نکته بسیار حائز اهمیت است که رقابت در این عرصه بسیار تنگ است. خصوصا در رستوران های مجلل و هتل ها که حقوق بالاتری برای این شغل در نظر میگیرند.
شف حرفه ای بسیار هوشیار است و میداند که برای کسب جایگاه شغلی عالی و حفظ آن نیاز به تلاش پیوسته میباشد.
دنیای رقابت میان سرآشپزها دنیای بزرگیست و امروزه این رقابت بسیار قوی و حساس است، خصوصا برای آنهایی که میخواهند در بهتریت موقعیت های جهان و بهترین رستوران ها مشغول باشند.
در ادامه میخواهیم به شرح 10 ویژگی مهم که در میان بهترین سرآشپزهای جهان بطور مشترک دیده شده است بپردازیم و به این سوال پاسخ دهیم که یک سرآشپز عالی و حرفه ای باید دارای چه ویژگیهایی باشد؟
1- خلاقیت:
قدرت خلاقیت از مهمترین ویژگیهایی است که یک سرآشپز را از سایرین متمایز میکند، یک سرآشپز خوب دارای فکری خلاق است و همیشه مشتاق به کشف و امتحان تکنیک های جدید و تازه میباشد.
خلاقیت سرآشپز در چگونگی ارائه غذا به مشتری و چگونه ظاهر شدن آن در دید مشتری تاثیر شگرفی دارد.
2- عشق به کار:
یک سرآشپز خوب همیشه شور و شوق بسیار زیادی نسبت به تهیه غذا دارد و همواره از انتخاب مواد غذایی، تهیه غذا، تهیه منو، و تمامی فرآیندهای مربوط به تهیه غذا لذت میبرد.
3- داشتن روحیه کسب و کار:
یک سرآشپز حرفه ای از روحیه کسب و کار و مدیریت بالایی برخوردار است، او آشپزخانه ای را اداره میکند که در آن بهترین مواد غذایی و وعده غذایی با بالاترین کیفیت را برای مشتری تهیه میکنند و در عین حال مقرون به صرفه اقتصادی میباشد.
4- توجه کافی به جزئیات:
یک سرآشپز موفق خیلی دقیق به جزئیات توجه میکند.
آشپزی عملی است که به عناصر و جزئیات وابسته است و مقدار و میزان در آن نقش بزرگی را ایفا میکند. سرآشپز حرفه ای باید به خوبی از این عناصر و مقادیر اطلاعات کافی داشته باشد.
5- داشتن تیم حرفه ای و توانایی مدیریت آن:
سرآشپز عضوی از یک تیم بزرگ است که همکاری تمامی اعضای این تیم نتیجه مذکور یعنی ارائه غذای با کیفیت و جلب رضایت مشتری را حاصل می گرداند.
در این تیم تمامی افراد باید بطور هماهنگ کار کنند تا غذای مشتری با بهترین کیفیت و ظاهر و در کمترین زمان طبخ و سرو گردد.
6- تمرین کافی و بروز بودن:
طبخ و تهیه غذایی با کیفیت بالا، دارای طعم لذیذ و در عین حال زیبا، نیازمند تکنیکها و مهارت های بسیار زیادی است که طی سالیان با تمرین و کسب مهارت بدست می آید.
بهترین سرآشپز همواره در جهت ارتقائ مهارت های خود و تمرین و کسب دانش تلاش میکند و همیشه علم و دانش وی بروز است.
7- قابلیت مدیریت همزمان چندین کار:
یک سرآشپز عالی توانایی مدیریت چندین کار بطور همزمان را دارد، وی مسئول تمامی عناصری است که بطور هماهنگ در زمان معین کنار یکدیگر قرار میگیرند تا یک وعده غذایی لذیذ و با کیفیت حاصل گردد.
وی باید در لحظه اطمینان داشته باشد که تمامی عوامل در زمان معین با کیفیت بالا و در جای صحیح قرار دارند.
8- تعهد به کیفیت:
یک سرآشپز خوب همیشه متعهد به تهیه غذا با بهترین کیفیت است، او همیشه در تلاش است تا بهترین کیفیت و تکنیکها برای تهیه غذا استفاده گردد.
9- قابلیت تصمیم گیری سریع و صحیح:
یک سرآشپز حرفه ای این توانایی را دارد در مواقع بروز مشکل بخوبی فکر کند و به سرعت بهترین تصمیم را بگیرد، از آنجائیکه تهیه غذا وابستگی بسیار زیادی به زمان دارد و زمان در این حیطه نقش مهمی را ایفا میکند، قدرت تصمیم گیری شف از مهارتهتی بسیار مهم وی میباشد.
10- توجه به انتقادات و برخورد صحیح با آنها:
یک سرآشپز خوب توانایی اداره کردن انتقادات و برخورد صحیح با آنها را دارد و می تواند به خوبی رضایت مشتری را جلب کند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *